We moeten zoveel van onszelf en van anderen.

Uit het boek Fokking druk van Thijs Launspach, heb ik vooral het volgende onthouden, mails zijn de to-do list van een ander. Ofwel de verzender van de mail plaatst een actie op jouw (waarschijnlijk al overvolle) to-do lijst. En hierbij is niet onbelangrijk dat die verzender ook nog eens invloed heeft op jouw prioriteiten. Want hoe vaak gebeurd het niet dat iemand je een mail stuurt en je dan nog eens belt met de vraag of je de mail hebt gelezen. 

In dat verlengde zag ik op social media, de volgende uitspraak van Guido Weijers uit de oudejaarsconference voorbij komen: ‘maak van de verwachting van een ander niet jouw verplichting’. Geen flauw idee in welke context hij dat noemde, ik heb de conference niet gezien, maar het klopt ongeacht de context. Hoe vaak moet je iets doen om je denk dat een ander dat van je verwacht?

En dan hebben we het nog niet over die social media, waar we perfecte ondernemers tegenkomen. Ondernemers die het gemaakt hebben en met gemak de ton of het miljoen aantikken. Het perfecte leven hebben en dat laten zien. Een leven waarvan je denkt, hoe doen ze het, ik wil dat ook. En dus kijk je webinars, volg je challenges en misschien koop je wel programma’s. Hierin vertellen ze hoe ze dat gedaan hebben, wat jij moet doen om dat ook te realiseren. En zo moet je dan opeens van alles omdat je die ton wilt verdienen.

MAAR WIL JE DAT OOK?

Het is een vraag die ik me de afgelopen jaren steeds vaker heb gesteld?

Die ton verdienen, op een gemakkelijke manier, wie wil dat niet. Uit ervaring weet ik dat dat niet gemakkelijk gaat. Online je geld verdienen. Passief inkomen. Ik heb het geprobeerd (ja ik heb die webinars en challenges ook gevolgd). Ik vond er alleen niets aan. Ik kreeg er, met uitzondering van de creativiteit, geen energie van. En ik denk dat dat ook gevoeld werd. Waardoor mijn launches niet succesvol waren.  

Wil ik het ook? En elke keer kom ik op hetzelfde antwoord. Ik ben niet zoals die perfecte ondernemers. Ik ben wie ik ben. Ik wil vooral iets doen waar ik blij van word. En ik wil het vooral op mijn manier doen. 

Bijvoorbeeld zichtbaarheid. Ik denk dat er veel businesscoaches zijn die zeggen dat je zichtbaar moet zijn op de social media. Ik denk ook dat daar een kern van waarheid in zit. Alleen ik wil het op een manier doen die ik leuk vind. Ik hou van fotograferen, dus post ik mijn foto’s en ik hou van schrijven en dus plaats ik verhalen. Vind je dat leuk? Word je geïnspireerd? Helemaal goed en zo niet dan even goede vrienden. 

Ik wil werk en andere dingen doen die ik leuk vind, waar ik energie van krijg. Die bij mij passen en die ik wil. En natuurlijk, ik weet ook wel dat ik sommige dingen moet doen, maar ik probeer ze tot een minimum te beperken of zo te doen dat ik ze leuk vind.

En voor de zekerheid meld ik ook even dat wat ik doe ook niet altijd het effect, het resultaat, heeft waar ik op hoop, maar ik heb het wel op mijn manier gedaan en van geleerd.  

Hoe zit dat met jou? Volg jij je eigen weg?

Share This